E-handelns utveckling i Sverige

E-handelns utveckling i Sverige

E-handeln har blivit en viktig del av den totala ekonomin i Sverige. Idag bedrivs e-handel av en stor mängd företag inom de flesta branscher. En e-handel kan vara allt från små enmansföretag som endast bedriver handel via internet och ej har ett fysiskt lager utan nyttjar sig av så kallad dropshipping för att leverera varor direkt från sin grossist till sina kunder till ett stort företag som bedriver e-handel som komplement till sina fysiska butiker.Även traditionella detaljhandelskedjor har funnit att det är ett måste i dagens ekonomi att sälja på internet.

Den tidiga historien

I sverige gjorde e-handeln sin debut på mitten av 90-talet. Branscher som tidigt blev populära för handel online var till exempel böcker och CD-skivor. E-handeln var dock ännu ett väldigt marginellt fenomen då en betydligt mindre del av befolkning kunde tänka sig att handla online och många ej hade en internetuppkoppling hemma. De som hade tillgång till internet använde oftast modem vilket gjorde shoppingupplevelsen väldigt långsam och begränsad. Ett exempel på ett företag som var för tidigt ute var det i Sverige numera ökända Boo.com. Deras konkurs tillsammans med en en stor mängd andra bolag som blivit övervärderade utlöste den så kallade IT-bubblan.

Den moderna E-handeln växer fram

Även om flera företag som antingen haft dåliga affärsidéer eller varit för tidigt ute med sina koncept försvann med IT-kraschen så kom det snabbt att visa sig att det aldrig varit något fel på själva konceptet med E-handel. I takt med att tillgång till höghastighetsuppkopplingar växte och webbteknologin blivit bättre har E-handeln blivit allt populärare. En stor revolution har varit den smarta mobiltelefonens intåg som  har gjort shoppingupplevelsen än mer strömlinjeformad.

 

Från E-handlarnas sida har teknologin blivit billigare, mer avancerad och mer lättanvänd. Detta har hjälpt att göra E-handel till ett otroligt demokratiskt sätt att bedriva handel då en e-handelssida lätt kan startas och drivas av en enskild entreprenör och om denna har ett unikt produktutbud eller en innovativ marknadsföringsstrategi kan konkurrera även med stora och väletablerade företag. Detta är något som i traditionell fackhandel är praktiskt omöjligt. Färdiga plattformar för e-handel som till exempel Shopify gör att man snabbt och enkelt kan designa sin egna butik med en unik look utan att behöva ha ett helt mjukvaruutvecklingsteam som jobbar med att bygga ett system från grunden. Även marknadsföring kan ske på gräsrotsnivå via sociala medier eller annonsering online. Jämför detta med kostnaderna för en större fysisk annonskampanj eller annonsering via TV som är utom räckhåll för de flesta nystartade företag.

E-handel idag

Över 93% av svenska internetanvändare handlar online och 2014 värderades svensk e-handel till över 43 miljarder SEK. Dessa siffror fortsätter att växa.

 

En nyckel till E-handelns tillväxt är att bredden av produkter som finns tillgängliga har ökat tack vare mer avancerade e-handelsplattformar och integrerade logistiklösningar. Det vi främst tänker på inom e-handel är mindre paket med detaljhandelsprodukter såsom böcker, hemelektronik, bollhav eller underkläder men idag går det att beställa en otrolig mängd olika produkter via svensk e-handel. Resor och hotellbokningar har länge varit ett stort e-handelssegment. Även större möbler och husdetaljer som dörrar och fönster går att beställa med möjlighet att själv välja färger och tillägg och sedan få hela paketet levererat hem och även monterat om så önskas.

 

Det har också växt upp en hel industri av företag som arbetar med e-handel utan själva sälja produkter. Dessa kan arbeta med prisjämförelser mellan olika e-handlare eller samlar specialerbjudanden och Huuray.se.

 

E-handeln ären dynamisk och fascinerande bransch som befinner sig i ständig utveckling. Inom loppet av ett år eller två kan nya teknologier helt ändra spelfältet och ge oss som kunder nya möjligheter att hitta exakt de produkter vi letar efter och andra vi inte ens visste att de fanns. Mycket har hänt sedan de första e-handelspaketen skickades bara dryga 20 år sedan.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *