Svenskt företag och sociala medier

Svenskt företag och sociala medier

I Sveriges online samhälle är information lätt att komma med, så det finns ingen ursäkt för att inte göra ordentlig forskning innan du startar ditt företag. SCB är en gruva av information om Sverige och dess demografi, täcker allt från befolkningen och ålder till business sentiment och industriell kapacitet.

Du kan också kolla med den organisationen handel (branschorganisation) som omfattar området för arbete som du siktar på – de kan ofta ge information och statistik om storlek och typ av företagen inom denna sektor, samt de regler som gäller och det allmänna tillståndet på marknaden.

De skandinaviska länderna (Danmark, Norge och Sverige) delar ett gemensamt kulturarv, vilket kan ses i sättet människor och företag strategi sociala medier. Det är också en av de mest anslutna regionerna i världen. Över 97 procent av befolkningen i Norge är ansluten till internet, vilket gör det andra bara till Island i global Anslutbarhet. Sverige följer på hälarna med en anslutning på över 92 procent och Danmark var nionde mest ansluten nation, med 89 procent av landet att ha tillgång. När du anser att rapporten December 2011 listar UK Internetspridningen som fjortonde och USA som tjugosjunde i världen, är det klart att regionen är väl förberedd för digital verksamhet.

”Det är en av de mest anslutna regionerna i världen.”

När ett större internetföretag nyligen gjorde en analys, kollade man specifikt på Sverige och såg som mest aktiva online av de skandinaviska nationerna. 6,305,000 svenskar var online under månaden utgifter under 24 timmar på internet. Under samma månad, 3,719,000 danskarna använde Internet, spendera ett genomsnitt av 22 timmar online i maj och i Norge 3,310,000 personer var online, spendera genomsnitt 29 timmar online. Sverige nyligen kom först i en global index som sammanställts av World Wide Web Foundation, som rangordnade nationerna enligt Internetspridningen och de sociala och politiska konsekvenserna av tillgång till internet. Norge rankas också i topp 10, kommer in på nionde plats.

Alla de skandinaviska länderna har en mycket hög andel av internet-anslutning vilket är gynnsamt för de svenska företagen när de ska verka över sociala medier. Det finns vissa företag som väljer att verkligen verka på sociala medier, bland dem är House of Lingerie som flitigt ser till att synas, och höras.

Facebook är det mest populära sociala nätverket i Skandinavien. Twitter växer i popularitet i Skandinavien. Sverige har varit särskilt innovativt med dess användning av kontot @Sweden och olika företag har snappat upp detta och förstår att de kan rida på vågen. YouTube är fjärde mest besökta hemsidan i Skandinavien, med en blandning av varumärken och individer som de mest populära kanalerna. LinkedIn växer i popularitet i regionen så det knakar. Här har verkligen företagen

Google + är populärt i regionen, med 18-24 år gamla skolelever från huvudstäder som är de mest representerade användarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *