Varför mer personliga företag är mer benägna att nå framgång idag

Varför mer personliga företag är mer benägna att nå framgång idag

Det verkar som om hela verksamhetsbranschen skiftar i landskapet varje decennium eller så. Vi pratar om en gigantisk rörelse som påverkar alla företag oavsett bransch eller nisch. I själva verket sker det en förändring just nu medans vi skriver detta.

Även om vi ännu inte är på den andra sidan av övergången, är det tydligt att något otroligt permanent håller på att hända. Vi lämnar den gamla affärsmodellen att erbjuda standardprodukt val bakom och inleder en ny affärsmodell där personalisering styr köpet, tar som ett exempel butiker som producerar plissegardiner.

Hur kom vi dit?

Det kan verka som en ny rörelse för vissa, men verkligheten är att denna förändring har varit i rörelse under 40 år om inte mer. Under hela 70-talet, 80-talet, 90-talet och tidiga 2000-talet, pekade affärsexperter på en framtid av personalisering. Ja, och nu är den äntligen här.

Enligt Made for One, kundanpassning – vilket är vad många kallar denna nyfunna strategi att skapa individuella produktval – beskrivs som ”gör det möjligt för en kund att avgöra exakt specifikation av en produkt eller tjänst, och har den produkt eller tjänst som tillhandahålls till dem av ett pris nära det för ett vanligt massproducerande alternativ. ”

Redan 1997 i en Harvard Business Review artikel, hänvisar B. Joseph Pine och James H. Gilmore till denna typ av masspersonalisering som ”collaborative anpassning.” Med andra ord, är det en process där verksamheten ingrepp med kunden för att hjälpa dem att formulera och uppfylla deras behov på ett kostnadseffektivt sätt.

Senare, under 1992, och igen under 2000, publicerade Pine böcker som föreslog anpassning skulle förändra strukturen i den amerikanska ekonomin. Och medan det har tagit ett tag, ser det ut som om vi äntligen kommit fram till en punkt där detta ser ut att vara sant. Om man tittar på de främsta varumärkena i världen, växer de alla på personalisering.

2 exempel på företag som utnyttjar personalisering

För att förstå vad personalisering och samverkande anpassning ser ut i praktiken, är det bäst att studera vad som för närvarande görs. Här är två företag som effektivt använder sig av personalisering på dagens marknad.

Nike

Nike har länge legat i framkant i kampen för personalisering. Detta är till stor del på grund av filosofin som vd Mark Parker använder sig av, som förstår vikten av att vara smidig och möta kundernas krav.

”En av mina farhågor är att denna stora, långsamma, förstoppning, byråkratiska företag som är nöjd med sin framgång,” Parker säger. ”Företag faller sönder när deras modell är så framgångsrik att det kväver tänkande som utmanar det.” Vad gör Parker och företaget för att fortsätta vara framgångsrika? De rör sig med marknaden. År 2016 innebär detta att erbjuda ett mycket personligt produktutbud.

Om du loggar in på Nike.com för att köpa en sko, ges du möjlighet att skräddarsy dina egna gymnastikskor med olika färger, texturer, material, skosnören och storlekar. Det är något som har varit oerhört lönsamt för den atletiska klädesjätten.

Coca Cola

Coca-Cola har också investerat i personalisering. Detta är inspirationen bakom deras pågående ”Dela en Coke” kampanj som tillåter människor att köpa personliga flaskor med olika namn och ord. Tanken är att genom att låta kunderna att anpassa flaskor, kommer de att uppmuntra till ett annat typ av köp. Det har fungerat hittills. Försäljningen ökade två procent efter bara några månader.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *