Varför digital marknadsföring är framtiden

Varför digital marknadsföring är framtiden

I och med dagens utvecklade samhälle så finns det nya möjligheter för varje område att utvecklas. Marknadsföring är en av branscherna som har påverkats mest av digitaliseringen, och detta är positivt för både sidor – konsumenter och försäljare.

Det finns så extremt många fördelar av detta, och vi tänkte diskutera några av dem. Marknadsföring som sådan handlar om att skapa värde för kungen. Man kanske tror att det handlar om att få sin produkt att synas, men så enkelt är det inte. Man vill nå ut till de personer man tror kommer vara intresserade av just din produkt eller tjänst, och visa dem att den faktiskt kommer att ha ett värde för dem.

rawpixel-com-603009-unsplash

Det finns många exempel på detta. Till exempel var den första Forden ett tydligt exempel på att skapa ett värde. Det vanligaste fordonet på den tiden var häst och vagn, konsumenterna visste inte mycket annat. Om de fick välja ett fordon att köpa, skulle de förmodligen ta just en häst och vagn, för de visste inte om annat – det visste inte värdet i den nya Forden. När den skapades så skapade man ett värde hos kunderna – de visste inte att de ville ha den förrän de såg det. Detta går att applicera i ytterligare grad i marknadsföringskala.

Teknologi skapar värde som inget annat

För att skapa värde hos en människa krävs det att nå ut till rätt människor. Man kan inte påverka någon som inte är intresserad av själva ämnet. Till exempel, om du har tillverkat en helt ny soffa så vill du nå ut till villaägare som kan tänkas använda sig av den, inte till folk som till exempel bor i husvagnar – de har inget intresse för den, för de har ingen användning av produkten. Man måste alltid välja rätt segment, för att sedan rikta in sin marknadsföring hos dem, och skapa det värde man strävar efter. Teknologi har utvecklat den möjligheten enormt.

Med hjälp av digitalisering så kan vi skräddarsy all vår marknadsföring. Med plattformar som Google så kan man enkelt nå ut till exakt dem man vill. Istället för att välja en plattform, som till exempel TV, där majoriteten inte är intresserad av ens produkt, så kan man sälja in sin reklam till folk som söker efter exakt det man säljer. Med andra ord kommer alla som ser reklamen att vara intresserad. Säg till exempel att du tillverkar torktumlare, och vet att din produkt är så pass bra att den skulle toppa listorna på torktumlare-test som detta – då vill du nå ut till ny publik, du vill låta alla veta att din produkt är bäst. Använd då digitala medier för att skapa ett värde hos kunden, och låt dem veta att du säljer det som dem alltid velat ha.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *