Vilket sätt är egentligen bäst att marknadsföra sig på?

Vilket sätt är egentligen bäst att marknadsföra sig på?

Traditionell marknadsföring

Det är ingen hemlighet att marknadsföring har sett en stor utveckling över de senaste åren. Traditionell marknadsföring har ofta involverat att man har kört en tv reklam, använt reklambannereller haft pop-up events som folk kan deltaga vid. Denna sortens marknadsföring har funkat i lång tid. Om man kan skapa uppmärksamhet runt om sin produkt eller sitt brand, så kan man ofta klara sig med bra resultat.

Vi ser dock i nya tider att de traditionella marknadsföringsmetoderna börjar visa värre resultat, i förhållande till hur det har varit förr i tiden. Detta har hänt på grund av utvecklingen till marknadsföring på nätet.

Det är tydligt att när man introducerar ett stort medium, som kan komma ut till många olika människor på väldigt kort tid, då kommer det att hända ett skifte i hur man kommer ut till konsumenterna.

Online Marknadsföring

Den ökade tillgång till kunder runt omkring i Sverige, får oss precis till online marknadsföring. För varför skulle man inte använda ett så starkt redskap till at komma i kontakt med eksisterande, och framtidiga kunder. Vid att använda online marknadsföringskanaler kan man alltså implementera videor som vi känner från tv, reklambanner från gatureklamer och det växande redskapet, e-commerce.

Med andra ord, det finns ingen riktig anledning till inte att existera på en online plattform, och det är verkligen här att man kan uppnå sina mål eller bryta ner i en industri, när det kommer till att vara en stor spelare på marknaden. Det går bra att använda en tillgång som fokuserar på lokalmiljön om man håller till i en mindre stad, för då är det inte särskilt många konkurrenter, som kan hota din verksamhetsmodell.

Den tillgången går bara inte när vi pratar om större städer eller globala verksamheter. Då vill kunden oftast antingen handla på nätet eller använda det till at göra sin research. Detta betyder ju såklart att man kan identifiera vart kunden är, och måste tillpassa sin marknadsföringsstrategi utifrån detta. Vi menar att online marknadsföring särdeles är bra, om man använder det som en ”konsument-till-producent” kedja, där man bygger på kundpreferens från början i stället för att man fokuserar på produkten först, och sen konsumenten.

Produktens unika form/påverkan på marknadsföring

I några unika tillfällen kan det också talas om, att man kan använda en produkts unika form och egenskaper, som fokuspunkt i sin marknadsföring. Detta är inte alltid lika lätt, och i de flesta tillfällen kan man inte ens använda den tillgången. Men för att ge ett exempel på denna sortens marknadsföring kan man bara se på hairlust, som specialiserar sig i medel mot håravfall för kvinnor – och män.

De använder en kombination av de två sakerna jag precis nämnde, på det sättet att de både är en unik produkt, som använder en unik uppskrift i kombination med att smaka som godis, för att styrka ditt hår och minska håravfall. Här är det ganska enkelt att gå framåt med marknadsföringen, därtill att online marknadsföring är bra i kombination med e-commerce, när vi pratar om produkter som kommer i ett litet emballage.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *