Så lockar du kunder till din butik

Så lockar du kunder till din butik

Känner du att din verksamhet inte utvecklas i den takt den borde? Det kan vara så enkelt som att du inte har utnyttjat din butikslokal till max.

Beroende på hur du väljer att inreda lokalen kan du locka eller skrämma bort kunder på bara ett ögonblick. Alltför många marknadsförare och företagare gör misstaget att antingen över- eller underinreda sina lokaler. Detta leder till kala eller plottriga intryck som inte verkar inbjudande för kunderna.

Vi ska därför gå igenom vad du bör och inte bör göra när du inreder din butikslokal. Läs vidare för att se hur du kan maximera din vinst.

Tänk på färg och form

En del färger känns mer välkomnande än andra. Vilka du ska satsa på beror till stor del på vilken sorts verksamhet som bedrivs i lokalen. Till exempel brukar snabbmatsrestauranger satsa på färger som gult, orange och rött eftersom dessa sägs öka aptiten.

Oavsett vilken verksamhet du bedriver gäller det att satsa på fräscha färger som piggar upp. De bör därför inte vara alltför iögonfallande även om en enstaka fondvägg eller liknande bara är trevligt.

Just en fondvägg i en lite starkare färg kan framhäva vissa produkter eller delar av lokalen, och därmed öka nyfikenheten och locka till mer köp.

Du bör också ha i åtanke att det ska vara lätt att komma fram i lokalen, helst även med exempelvis rullstol eller rollator. Undvik därför trånga gångar och många onödiga småsaker som bara står och skräpar.

Välj rätt läge och rätt lokal

Förutom att vara snygg gäller det att ha en lokal som är trevlig att befinna sig i. Det innebär att du bör se över eventuella problem med dålig belysning och oljud. Ingen vill ju stanna i en butik med mycket buller eller blinkande lysrör.

Om du känner att du har problem med för mycket ljud är en billig lösning akustiktak. Akustiktak består av takplattor som reducerar ekon och andra oljud och därför ger ett mycket behagligare inomhusklimat. Detta är speciellt viktigt i större lokaler där ljud gärna förstärks.

Dålig belysning är också ett vanligt problem som skrämmer bort kunder. Satsa gärna på alternativ till traditionella lysrör som exempelvis led-lampor – dessa är både billiga i drift, ger stark belysning och flimrar inte.

Du kan ha valt fel butikslokal

Skulle lokalen och inredningen vara i toppform kan det vara läget som är problemet. En bra butik är lätt att hitta till, tydligt markerad med stora skyltfönster och ligger i ett trevligt område där många människor passerar dagligen.

Även om du har gjort all marknadsföring rätt och satsat stort på snygga färger och inredningsdetaljer så får du inga kunder om området är tomt. Satsa därför gärna på ett centrumnära läge så att alla – oavsett om de färdas kollektivt, med bil eller till fots – kan komma till din butik.

Trots att en flytt är jobbig kan det ibland vara den bästa lösningen, så tveka inte att byta lokal vid behov.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *